In de nieuwe productiefaciliteit, die binnen twee jaar operationeel moet zijn, worden nieuwe hybride modellen voorzien van zelfrijtechnologie om er autonome voertuigen van te maken. In 2021, zo belooft Ford namelijk, heeft het merk commercieel inzetbare, volledig autonome voertuigen leverbaar

Inbouwen

Waar precies de ‘AV-afbouwfabriek’ komt is nog niet bekend, en ook niet hoeveel mensen er komen te werken. “Deze faciliteit gaat om meer dan alleen het inbouwen van intelligente rijsystemen,” zij Ford-baas Joe Hinrichs. “We gaan ook het interieur van elke auto upgraden en de technologie inbouwen die klanten verwachten bij een bepaald model AV.”

900 miljoen

In totaal investeert Ford 900 miljoen dollar in het moderniseren en herstructureren van zijn fabrieken in Michigan. Het is de verwachting dat er 900 banen bijkomen, inclusief een extra ploegendienst in de fabriek in Flat Rock waar vanaf 2023 een nieuwe EV gebouwd gaat worden. Dat nieuwe model moet bijdragen aan de plannen van Ford om de verkoop van EV’s te stimuleren, waaronder ook een gloednieuwe elektrische SUV die volgend jaar geïntroduceerd wordt.

Op de kaart

De ontwikkeling van autonome en elektrische voertuigen vormt de basis van een herstructureringsplan van CEO Jim Hackett om Ford weer op de kaart te zetten. Toch heeft hij ook veel kritiek gekregen omdat het volgens analisten allemaal te langzaam gaat, terwijl de rest van de auto-industrie verschuift naar nieuwe technologie en de focus heeft op elektrisch rijden. In dat kader ook kondigde Ford eerder al een deal aan met Volkswagen om samen AV’s en EV’s te gaan ontwikkelen.

Toch gelooft Joe Hinrichs dat Ford nog steeds op tijd is, ondanks het feit dat EV-productie pas over vier jaar echt goed op gang komt. “We zien een toenemende belangstelling bij autokopers, en tegen die tijd zijn de batterijen en de technologie eromheen weer een stuk beter.”