Op dezelfde dag dat Uber CEO Dara Khosrowshahi verklaarde zich niet op te laten jagen door Elon Musk, doen ze bij taxidienst Waymo hetzelfde: het bedrijf benadrukt zijn eigen tempo aan te houden in de ontwikkeling van autonome rijtechniek.

Tegen de borst

Maar veel duidelijkheid krijgen we ook niet. Zo is onbekend wanneer Waymo zijn diensten uitbreidt naar andere steden. Ook houdt men de kaarten tegen de borst naar aanleiding van vragen over de veiligheid van de ontwikkelde hardware en software. “Daar heb ik niet zomaar een antwoord op,” zei Dolgov tegen de Los Angeles Times. En wanneer stopt Waymo met het gebruik van een menselijke bestuurder die nu nog meerijdt bij elke Waymo-rit en die in noodgevallen kan ingrijpen? “Als het zover is laten we het weten.”

Lyft

Inmiddels zijn ze er bij Waymo meer dan 10 jaar mee bezig. Vier jaar geleden reed er voor het eerst een ‘autonome’ Waymo-taxi op de openbare weg en twee jaar geleden verschenen voor het eerst de inmiddels bekende Chrysler Pacifica minivans in Phoenix waarmee daadwerkelijk passagiers worden vervoerd. Deze week kondigde Waymo aan 10 extra voertuigen in te zetten in samenwerking met Lyft, dat op zijn beurt weer als concurrent van Uber geldt.

Voorsprong

De voorzichtigheid waarmee Waymo te werk gaat kan een slimme zet zijn. Onderzoek wijst uit dat het vertrouwen in AV’s weliswaar toeneemt, toch geeft volgens de Edelman Trust Barometer 46 procent van de consumenten in 27 landen aan de AV nog steeds niet te vertrouwen. Om die scepsis weg te nemen gelooft Waymo in het gebruik van sensoren, HD-kaarten en systemen als Lidar, in plaats van de cameratechnologie van Tesla. De techneuten bij Waymo delen overigens wel de overtuiging van Elon Musk dat je alleen met ‘machine learning’ een volledig autonoom voertuig kan creëren. Waymo zou wat dat betreft, als onderdeel van het almachtige Alphabet (beter bekend als Google), zelfs een voorsprong kunnen opbouwen op de concurrentie.