Gemiddeld besteedden de autoadverteerders 577 euro per exemplaar; in 2007 was dat nog 527 euro. De vijf grootste autoadverteerders van 2008 (Toyota, Opel, Volkswagen, Renault en Peugeot) trokken gemiddeld 543 euro reclamegeld uit per verkocht model.

Dat blijkt uit een analyse van Adfact, gepubliceerd door reclamevakblad Adformatie. "Er zijn simpelweg minder auto’s verkocht, terwijl de mediabudgetten naar boven zijn bijgesteld om marktaandeel te behouden", verklaart Lars de Vries van Adfact.

De analyse leert dat de bruto mediabestedingen per verkocht model aanzienlijk kunnen verschillen. Per verkochte Renault Twingo bijvoorbeeld werd 22 euro reclamegeld besteed, maar voor elke Cadillac CTS liefst 12.900 euro.

Het meest verkochte automerk in Nederland, Volkwagen, verkocht het afgelopen jaar 3.905 auto’s minder dan in 2007, terwijl zijn reclame-uitgaven ruim dertig procent toenamen. Daardoor stegen de reclame-uitgaven per verkochte VW van 335 euro in 2007 naar 475 euro in 2008 (veertig procent). Volkswagen was in 2008 goed voor een marktaandeel van 9,3 procent van de totale personenautoverkopen, terwijl het  aandeel in de totale mediabestedingen (‘share of voice’) 7,8 procent bedroeg.

Toyota was de grootste autoadverteerder in 2008. Van de top 5-adverteerders besteedde het merk in absolute zin het meeste reclamegeld per auto, gemiddeld 682 euro (versus 563 euro in 2007). Dit is een stijging van 21 procent. Het marktaandeel van Toyota bedroeg in 2008 7,8 procent en de share of voice 9,5 procent. Ook Opel adverteerde het afgelopen jaar fors meer per verkocht model. De reclame-uitgaven stegen met bijna 50 procent naar 585 euro per verkochte auto. Het marktaandeel van Opel en de share of voice zijn wel mooi in balans met respectievelijk 8,6 en 8,3 procent.

De Franse automerken Renault en Peugeot deden het beter. Hun bestedingen per verkochte auto daalden. Opvallend is het succes van Dacia. Dit merk zag zijn verkopen in 2008 verdubbelen naar 4.500 verkochte auto’s, terwijl de media-uitgaven met ruim de helft afnamen, tot 190 duizend euro. De reclamekosten per verkochte Dacia komen hiermee op 42 euro.