Bandensector kampt met tekort aan banden en wielen

Importeurs en distributeurs van banden en wielen kampen met de gevolgen van het grote tekort aan zeecontainers. De stremming van het Suezkanaal heeft dat nog erger gemaakt, zij het tijdelijk. De levering van banden en wielen stokt, de beschikbaarheid van producten neemt af en de transportkosten stijgen. Klanten zoals bandenservicebedrijven ondervinden eveneens de negatieve gevolgen.

Dat meldt branche-organisatie Vaco in haar laatste coronabarometer. Leveringsproblemen zijn dan ook met stip binnengekomen in de top drie van de corona-impact voor de banden- en wielenbedrijven. Ruim één op de drie van die ondernemingen meldt nu daadwerkelijk problemen te ondervinden door de bottlenecks in de distributieketen.

Sentiment

Over het algemeen lijkt het sentiment over de gevolgen van de pandemie wat te verbeteren. Zo is het percentage respondenten dat (veel) vertrouwen heeft in een bedrijfsmatig goede afloop van de coronacrisis met zes procent gestegen naar 83 procent. “Dat sluit aan bij de toenemende drukte bij veel leden als gevolg van de bandenwisselweken. Mogelijk speelt het feit dat er licht aan het einde van de corona-tunnel gloort, met dank aan de vaccinatiecampagne, eveneens een rol,’’ stelt Vaco.

Verzuim

Ook schatten de leden van deze organisatie het omzetverlies door de crisis wat minder groot in dan tijdens de eerdere onderzoeken. Wel blijft het verzuim op een hoog niveau, onder meer door mensen die in thuisquarantaine moeten zitten. Maar nog slechts vijf procent van de banden- en wielenbedrijven schatten nu in dat ze personeel zullen moeten afstoten.

Lees ook:
Bandenbranche: gevaccineerde klant draagt liever geen mondkapje

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bandensector kampt met tekort aan banden en wielen - Automobielmanagement.nl

Bandensector kampt met tekort aan banden en wielen

Importeurs en distributeurs van banden en wielen kampen met de gevolgen van het grote tekort aan zeecontainers. De stremming van het Suezkanaal heeft dat nog erger gemaakt, zij het tijdelijk. De levering van banden en wielen stokt, de beschikbaarheid van producten neemt af en de transportkosten stijgen. Klanten zoals bandenservicebedrijven ondervinden eveneens de negatieve gevolgen.

Dat meldt branche-organisatie Vaco in haar laatste coronabarometer. Leveringsproblemen zijn dan ook met stip binnengekomen in de top drie van de corona-impact voor de banden- en wielenbedrijven. Ruim één op de drie van die ondernemingen meldt nu daadwerkelijk problemen te ondervinden door de bottlenecks in de distributieketen.

Sentiment

Over het algemeen lijkt het sentiment over de gevolgen van de pandemie wat te verbeteren. Zo is het percentage respondenten dat (veel) vertrouwen heeft in een bedrijfsmatig goede afloop van de coronacrisis met zes procent gestegen naar 83 procent. “Dat sluit aan bij de toenemende drukte bij veel leden als gevolg van de bandenwisselweken. Mogelijk speelt het feit dat er licht aan het einde van de corona-tunnel gloort, met dank aan de vaccinatiecampagne, eveneens een rol,’’ stelt Vaco.

Verzuim

Ook schatten de leden van deze organisatie het omzetverlies door de crisis wat minder groot in dan tijdens de eerdere onderzoeken. Wel blijft het verzuim op een hoog niveau, onder meer door mensen die in thuisquarantaine moeten zitten. Maar nog slechts vijf procent van de banden- en wielenbedrijven schatten nu in dat ze personeel zullen moeten afstoten.

Lees ook:
Bandenbranche: gevaccineerde klant draagt liever geen mondkapje

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding