VACO maakt bezwaar tegen opkopersregister

VACO heeft opnieuw bezwaar gemaakt tegen de verplichtingen die voortvloeien uit het Digitale Opkopers Register (DOR) en het Digitale Opkopers Loket (DOL). Volgens de organisatie voor de banden- en wielenbranche leidt dat tot aanzienlijke administratieve lasten voor ondernemers als zij gebruikte auto-onderdelen kopen en/of monteren.

De werkplaats vertoonde een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen barenShutterstock (2020)

De wetgeving heeft tot doel om heling en witwassen te beperken. De overheid wil kopers van diverse gebruikte auto-onderdelen een verplichting tot registratie opleggen. Kopers moeten onder andere de naam en het adres van de aanbieder registreren, de aankoopprijs en een specifieke productomschrijving. Daarbij gaat het onder meer om airbags, audioapparatuur, hybride accu’s, katalysatoren, lichtmetalen wielen van personenauto’s, het motorblok, navigatiesystemen, spiegels, stuur, stuurhuis en stuurkolommen, verlichting en versnellingsbakken.

Administratieve lasten

VACO heeft in haar bezwaar met name de aanzienlijke administratieve lasten naar voren gebracht. Deze zijn volgens de organisatie niet proportioneel ten opzichte van het te bereiken doel. Tevens vraagt VACO zich af of deze wetgeving leidt tot minder heling. “Immers de meeste auto-onderdelen hebben geen uniek nummer, waardoor de kans op een ‘hit’ op de site Stopheling.nl klein is. Daarnaast is algemeen bekend dat veel gestolen auto-onderdelen de grens overgaan. Ook dat zal met deze wetgeving niet voorkomen worden. Naar verwachting leidt dit besluit tot minder hergebruik van gebruikte onderdelen. De klant zal wellicht eerder aanschaf van nieuwe onderdelen worden geadviseerd. Dit om eventuele gevolgen van een overtreding (denk aan gevangenisstraf of een aanzienlijke boete) van DOR en DOL te voorkomen.’’

Lees ook:
2,4 miljoen gebruikte banden ingezameld

VACO maakt bezwaar tegen opkopersregister - Automobielmanagement.nl

VACO maakt bezwaar tegen opkopersregister

VACO heeft opnieuw bezwaar gemaakt tegen de verplichtingen die voortvloeien uit het Digitale Opkopers Register (DOR) en het Digitale Opkopers Loket (DOL). Volgens de organisatie voor de banden- en wielenbranche leidt dat tot aanzienlijke administratieve lasten voor ondernemers als zij gebruikte auto-onderdelen kopen en/of monteren.

De werkplaats vertoonde een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen barenShutterstock (2020)

De wetgeving heeft tot doel om heling en witwassen te beperken. De overheid wil kopers van diverse gebruikte auto-onderdelen een verplichting tot registratie opleggen. Kopers moeten onder andere de naam en het adres van de aanbieder registreren, de aankoopprijs en een specifieke productomschrijving. Daarbij gaat het onder meer om airbags, audioapparatuur, hybride accu’s, katalysatoren, lichtmetalen wielen van personenauto’s, het motorblok, navigatiesystemen, spiegels, stuur, stuurhuis en stuurkolommen, verlichting en versnellingsbakken.

Administratieve lasten

VACO heeft in haar bezwaar met name de aanzienlijke administratieve lasten naar voren gebracht. Deze zijn volgens de organisatie niet proportioneel ten opzichte van het te bereiken doel. Tevens vraagt VACO zich af of deze wetgeving leidt tot minder heling. “Immers de meeste auto-onderdelen hebben geen uniek nummer, waardoor de kans op een ‘hit’ op de site Stopheling.nl klein is. Daarnaast is algemeen bekend dat veel gestolen auto-onderdelen de grens overgaan. Ook dat zal met deze wetgeving niet voorkomen worden. Naar verwachting leidt dit besluit tot minder hergebruik van gebruikte onderdelen. De klant zal wellicht eerder aanschaf van nieuwe onderdelen worden geadviseerd. Dit om eventuele gevolgen van een overtreding (denk aan gevangenisstraf of een aanzienlijke boete) van DOR en DOL te voorkomen.’’

Lees ook:
2,4 miljoen gebruikte banden ingezameld