Officieel moeten bedrijven vanaf 1 juli 2022 bij de apk van dieselpersonenauto’s, -bestelwagens en -trucks met een deeltjesteller gaan controleren op een werkend roetfilter. Door overmacht kunnen voor 1 juli minder deeltjestellers worden geleverd dan besteld.

Bovag-woordvoerder Paul de Waal meldt aan Auomotive dat het voornaamste probleem zit in het aanbod van de apparatuur.  Afgelopen weken hebben meerdere leden dit probleem bij Bovag aangekaart, zo meldt de belangenorganisatie. Dat betekent dat er auto- en truckbedrijven zijn die de apk aan dieselauto’s, -bestelwagens en -trucks niet meer mogen uitvoeren. De verwachting is dat de minister binnen twee weken op het verzoek reageert.

Bovag maakt deel uit van de SO-APK. Dit orgaan adviseert de minister van Infrastructuur en Waterstaat over aangelegenheden rondom de apk. Ook andere brancheorganisaties die betrokken zijn bij de apk zitten aan tafel bij dit overleg, zoals RAI Vereniging en TLN.

Andriessen (Ten): begrijpelijk
Patrick Andriessen, directeur van deeltjestellerfabrikant TBA-TEN en bij RAI Vereniging voorzitter van de werkgroep APK, zegt tegenover Automotive het verzoek tot uitstel te begrijpen. “Er zijn overal problemen met het leveren van elektronische componenten. Uiteindelijk heeft de garagist behoefte aan voldoende keuzeaanbod.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding