Vooral de vestigingen in Bamberg, Hallstadt, Coburg en Würzburg worden door de ingrepen getroffen. Gedwongen ontslagen worden waar maar mogelijk voorkomen. Om haar positie bij digitalisering te versterken wil Brose wel meer software en IT-specialisten aantrekken.

Brose, de op drie na grootste private autotoeleverancier ter wereld, heeft last van de inzakkende automarkt, met name in China, wereldwijde druk op de prijzen en hogere personeelskosten die de concurrentiepositie van Duitse fabrikanten bedreigen. Daarnaast noemt het bedrijf echter nadrukkelijk ook interne oorzaken ‘die de ontwikkeling van Brose Group beïnvloeden.’ “Het eenzijdige debat over klimaatverandering ten koste van de auto-industrie komt nog bovenop alle onzekerheid,” aldus het bedrijf.

De directie in Coburg heeft daarom een ‘Future Brose’ toekomstplan opgesteld. Doel is honderden miljoenen aan kostenbesparingen te realiseren om financiële ruimte te scheppen voor investeringen in vernieuwing en groei. CEO Kurt Sauernheimer: “We zullen beslissend actie nemen. We willen de kwaliteit verbeteren, vooraanstaande product-innovaties ontwikkelen en de kosten terugdringen om onze concurrentiekracht te verbeteren. Dit is noodzakelijk om opdrachten, groei en werk voor onze mensen te verzekeren.”

Brose is de zoveelste toeleverancier aan de auto-industrie in Duitsland die massaal banen schrapt. Eerder werd dat al aangekondigd door onder meer Continental, Schaeffler en ZF Friedrichshafen terwijl een bedrijf als Avir Guss zelfs failliet ging. Bandenfabrikant Michelin liet eerder deze maand weten dat het eveneens een fabriek in Duitsland sluit.