In de eerste twee jaar ligt het accent op het ontwikkelen van accu’s en oplaadpunten. Voor onderzoek en ontwikkeling van de voertuigen wil de Bondsregering een half miljard euro uittrekken. Ook moet de consument een douceurtje krijgen bij de aanschaf van de elektrische auto, maar een besluit daarover wordt overgelaten aan een volgende regering. Volgens het Duitse tijdschrift Focus is het idee om de aanschaf van de eerste honderdduizend elektrische auto´s met een subsidie aantrekkelijker te maken maar zijn de voorwaarden nog niet vastgelegd. Dat zou pas na de verkiezingen van volgende maand gebeuren. Het ministerie van milieuzaken had aanvankelijk een subsidie van vijfduizend euro beoogd, aldus Focus.

Zie ook: Nissan Leaf klaar voor massaproductie

Speciale aandacht en 170 miljoen euro gaat naar de ontwikkeling van betere accu’s. Volgens minister Tiefensee hebben Duitse autoconcerns op dit gebied een flinke achterstand. De overige subsidies zullen voor een belangrijk deel richting infrastructuurprojecten stromen. Het gaat dan met name dus om oplaadpunten. Tot nu toe zijn dat er in Duitsland slechts twee. Er zijn acht regio’s aangewezen waar de infrastructuur extra wordt ondersteund. Vlak over de Nederlandse grens zijn dat het Ruhrgebied en Oldenburg-Bremen. Verder gaat het om Saksen, Berlijn, Frankfurt, Stuttgart, Hamburg en München.

De plannen van de Duitse regering verschillen in één opzicht sterk van de Nederlandse aanpak inzake elektrische auto’s. In Nederland staat gebruik centraal, niet de productie.

‘Wij hebben geen auto-industrie zoals Duitsland’, verklaart een woordvoerder van het ministerie Verkeer. ‘De Nederlandse kracht zit hem in de bevolkingsdichtheid en de korte afstanden. Dat maakt Nederland ideaal geschikt als proeftuin voor autoproducenten.’

Zie ook: Kamer Nederland wil twee miljoen elektrische auto’s

Nederland stelt de komende twee jaar 65 miljoen euro aan subsidies ter beschikking . Als langetermijndoelstelling heeft de Nederlandse regering tweehonderdduizend elektrische auto’s in 2020. Dat doet met 2,5 procent van het totale wagenpark niet onder voor de Duitse plannen (twee procent). In Duitsland zal de consument net als in Nederland worden verwend met kooppremies voor elektroauto’s.

Ook de bevordering van alternatieve vormen van energieopwekking is meegenomen in het Duitse plan. Erg concreet zijn de plannen allemaal nog niet; die mening is ook de milieugeoriënteerde Verkehrsclub Deutschland (VCD) toegedaan. Volgens die VCD mist het plan duidelijke doelstellingen en zou het klimaat niet gebaat zijn bij het bevoordelen van één vorm van schonere aandrijftechniek. Natuurorganisatie NABU en het Bundesverband Erneuerbare Energie vinden de opwekking van meer duurzame energie een voorwaarde voor het slagen van het plan. Ook de overkoepelende organisatie van Duitse autofabrikanten VDA heeft zo zijn bedenkingen. De autofabrikanten in Duitsland zeggen dat het actieplan onvoldoende is om de achterstand op andere landen/merken in te halen.