Kilometerheffing nadelig voor hybride-rijders

Eigenaren van een hybride worden benadeeld door de nieuwe kilometerheffing. Ze kochten hun ‘groene’ auto omdat die is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar over een paar jaar betalen ze toch voor kilometerheffing en spitstoeslag.

Dat meldt het AD. Bezitters van hybrides als de Toyota Prius en Honda Civic Hybrid en Insight zijn vanaf 1 januari vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Dat lokkertje van de overheid moet ervoor zorgen dat veel mensen hybride gaan rijden, ook al is de auto duurder in de aanschaf. Maar bij invoering van de kilometerheffing gaan de ruim dertigduizend eigenaren wél een kilometertarief en spitstarieven betalen en de belastingvrijstelling vervalt. Het nadeel is, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, enkele honderden euro’s per jaar. Het kabinet wil de hoogte van de kilometerprijs koppelen aan de CO2-uitstoot van de auto. Het tarief voor hybrides ligt volgens het AD, de spitsheffing niet meegerekend, in 2018 op ongeveer een eurocent per kilometer, tegen 6,7 eurocent voor een gewone auto. AD-lezers met een hybride hebben afgelopen dagen massaal gereageerd op de plannen en voelen zich bekocht.

Reacties

In 2018 is mijn Honda al 9 jaar en gebruikt nog steeds maar 5,3 liter.

Geplaatst door: eldee op

Helaas dus verplicht na aankoop van zo een geite wolken sokke auto erg lang te blijven rijden, resultaat onrustige markt en een vervuiling van het gebruikte wagen park. slecht voor de handel dus,

Geplaatst door: Hermen op

Beste hybride-rijder, ik mag toch hopen dat U uw hybride-auto heeft gekocht om het milieu-technische aspect, en toch niet om de bijkomende fiscale voordelen?! 😉

Geplaatst door: Hybrid op

zo hee, dat is bij 30.000 km wel 300 euro per jaar!
autorijden kost geld, en als dìt al een benadeling is, ga dan fietsen!

Geplaatst door: Ivo op

wij kennen verschillende lease-rijders met hybrides , maar , hoe gek het ook klinkt , ze rijden practisch allemaal altijd vol gas , en in ieder geval NIET zuinig ; HOEZO milieuvriendelijk?? Dat intereseert ze geen reet !! Alleen hun portemonee is van belang. Nederlanders zijn gewoon verwend en egoistisch en hypokriet !! en de meesten heten Remi ook nog , zeker in het verkeer,

Mvg

Geplaatst door: JP op

das nog niks, iemand met aygo; 15000km p jaarx6,7 cent=1000 euro p jaar hoe zo schone auto en geen wegen belasting

Geplaatst door: henk op

Beste mensen, het is toch veel mooier op de weg wanneer deze is gevuld met echte bolides. Geloof mij, het brandstofverbruik ligt echt aan de rechtervoet. Met mijn BMW M5 kan ik net zo zuinig rijden als met een Prius, maar zeg nu eerlijk, waar wilt u in gezien worden……

Geplaatst door: Gerard op
Kilometerheffing nadelig voor hybride-rijders - Automobielmanagement.nl

Kilometerheffing nadelig voor hybride-rijders

Eigenaren van een hybride worden benadeeld door de nieuwe kilometerheffing. Ze kochten hun ‘groene’ auto omdat die is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar over een paar jaar betalen ze toch voor kilometerheffing en spitstoeslag.

Dat meldt het AD. Bezitters van hybrides als de Toyota Prius en Honda Civic Hybrid en Insight zijn vanaf 1 januari vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Dat lokkertje van de overheid moet ervoor zorgen dat veel mensen hybride gaan rijden, ook al is de auto duurder in de aanschaf. Maar bij invoering van de kilometerheffing gaan de ruim dertigduizend eigenaren wél een kilometertarief en spitstarieven betalen en de belastingvrijstelling vervalt. Het nadeel is, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, enkele honderden euro’s per jaar. Het kabinet wil de hoogte van de kilometerprijs koppelen aan de CO2-uitstoot van de auto. Het tarief voor hybrides ligt volgens het AD, de spitsheffing niet meegerekend, in 2018 op ongeveer een eurocent per kilometer, tegen 6,7 eurocent voor een gewone auto. AD-lezers met een hybride hebben afgelopen dagen massaal gereageerd op de plannen en voelen zich bekocht.

Reacties

In 2018 is mijn Honda al 9 jaar en gebruikt nog steeds maar 5,3 liter.

Geplaatst door: eldee op

Helaas dus verplicht na aankoop van zo een geite wolken sokke auto erg lang te blijven rijden, resultaat onrustige markt en een vervuiling van het gebruikte wagen park. slecht voor de handel dus,

Geplaatst door: Hermen op

Beste hybride-rijder, ik mag toch hopen dat U uw hybride-auto heeft gekocht om het milieu-technische aspect, en toch niet om de bijkomende fiscale voordelen?! 😉

Geplaatst door: Hybrid op

zo hee, dat is bij 30.000 km wel 300 euro per jaar!
autorijden kost geld, en als dìt al een benadeling is, ga dan fietsen!

Geplaatst door: Ivo op

wij kennen verschillende lease-rijders met hybrides , maar , hoe gek het ook klinkt , ze rijden practisch allemaal altijd vol gas , en in ieder geval NIET zuinig ; HOEZO milieuvriendelijk?? Dat intereseert ze geen reet !! Alleen hun portemonee is van belang. Nederlanders zijn gewoon verwend en egoistisch en hypokriet !! en de meesten heten Remi ook nog , zeker in het verkeer,

Mvg

Geplaatst door: JP op

das nog niks, iemand met aygo; 15000km p jaarx6,7 cent=1000 euro p jaar hoe zo schone auto en geen wegen belasting

Geplaatst door: henk op

Beste mensen, het is toch veel mooier op de weg wanneer deze is gevuld met echte bolides. Geloof mij, het brandstofverbruik ligt echt aan de rechtervoet. Met mijn BMW M5 kan ik net zo zuinig rijden als met een Prius, maar zeg nu eerlijk, waar wilt u in gezien worden……

Geplaatst door: Gerard op