Dat blijkt uit de jongste analyse van Adfact. Doordat de verkoop van nieuwe bedrijfswagens procentueel meer is gedaald dan de mediabestedingen zien we de gemiddelde mediabestedingen per verkochte bedrijfsauto stijgen naar 188 euro. In het eerste half jaar van 2008 waren de gemiddelde mediabestedingen per verkochte bedrijfswagen nog 140 euro. Dat is een stijging van ruim 35 procent.
Radio en dagbladen zijn veruit het populairst bij de merken om de bestelwagens onder de aandacht te brengen aldus Lars de vries van Adfact. Samen zijn ze goed voor een bestedingsaandeel binnen de totale mediabestedingen van 91 procent. Radio zag de bestedingen in de eerste helft van het jaar toenemen met ruim twintig procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot een totaal van 2,8 miljoen euro. Het bestedingsaandeel komt hiermee op ruim 47 procent. Ook  bij dagbladen namen de bestedingen toe met 27,5 procent tot een totaal van 2,6 miljoen euro. Het bestedingsaandeel van dagbladen is 44 procent. Opvallend is dat in de eerste helft van 2008 nog voor 1,4 miljoen euro televisie is ingezet, goed voor een bestedingsaandeel van bijna 19 procent. In de eerste helft van 2009 is helemaal geen TV ingezet.
Mercedes is in het eerste half jaar van 2009 de grootste adverteerder binnen het bedrijfswagensegment met ruim 1,6 miljoen euro. Dat is bijna zes ton meer ten opzichte van dezelfde periode in 2008, een stijging van ruim 55 procent. Nummer twee is Citroen met 1,3 miljoen euro. Citroen besteedde ook fors meer in de eerste helft van 2009, ruim zeven ton, dat is een stijging van 118 procent. Gevolgd door Peugeot, met 1,2 miljoen euro, tweehonderdduizend euro minder dan vorig jaar. Volkswagen is goed voor 640 duizend euro. Dat is zes ton minder dan in dezelfde periode van 2008, een daling van 66 procent! Op de vijfde plaats staat Ford met 635 duizend euro, dat is 165 duizend euro minder in vergelijking met het jaar ervoor.
Met de verkoop van bestelwagens zit het in het eerste halfjaar ook niet mee. In de eerste helft van 2009 zakte de verkoop ten opzichte van 2008 met ruim 38 procent naar 32 duizend stuks. (Bron VWE, bewerking Aumacon)

Zie ook: Autobranche besteedt vijftien procent minder reclamegeld aan personenauto’s