Cazoo is in 2018 opgericht door enkele ondernemers die hun sporen – en geld – hebben verdiend met digitale ondernemingen maar geen ervaring hadden in de autowereld. Zij slaagden er in met enkele investeringsrondes bijna 500 miljoen euro op te halen voor hun nieuwe onderneming. Het Britse bedrijf verhandelde vorig jaar rond de 20.000 auto’s en telt inmiddels meer dan 1.750 medewerkers. De omzet wordt geschat op rond de 225 miljoen euro. Volgens Britse bronnen zou ook dit bedrijf in de autosector een beursgang overwegen, net als de Duitse concurrent Auto1.

Auto-abonnementen

Het in 2017 opgerichte Cluno biedt auto-abonnementen met een vast maandbedrag voor termijnen vanaf zes maanden, in het algemeen bekend als Car-as-a-Service. Het bedrijf noemt dat een ‘flexibel en zorgenvrij alternatief voor het eigendom van een auto’ waarbij de klant kan kiezen tussen een reeks merken. Cazoo ziet daar een snelgroeiende markt in en wil die vorm van mobiliteit daarom ook in gaan voeren, naast de bestaande website voor gebruikte auto’s.

Heel Europa

Cazoo heeft recent al de Britse aanbieder van soortgelijke diensten Drover ingelijfd. “Als Cluno en Cazoo eenmaal geïntegreerd zijn, dan kan Cazoo haar hele aanbod lanceren in Duitsland en heel Europa en klanten op haar platform de optie geven om duizenden auto’s te kopen, financieren of een abonnement te nemen. We zullen dat aanbod later dit jaar lanceren vanuit onze nieuwe Europese hoofdkantoor in München,’’ zegt oprichter en CEO Alex Chesterman van Cazoo.

Lees ook:
LeasePlan start proef met deelmobiliteit
VW start in Hamburg met autodeeldienst WeShare