Vooral voor het geschonden imago van het geteisterde concern en om tegemoet te komen aan de wensen van de Amerikaanse overheid is de Volt cruciaal. De autofabriek komt op een bestaande locatie, op de grens van Detroit en het kleine stadje Hamtramck. Maar tijdens de Detroit Motor Show onthulde GM-topman Rick Wagoner dat ook de cruciale accutechniek definitief op de rails staat. Tot nu toe was dat nog de bottle neck.
Van de beide biedingen die uitstonden, is het Duitse Continental Automotive Systems (Conti) afgevallen. Zij zouden werken met accucellen die door GM en A123 Systems zijn ontwikkeld. De keuze viel echter op een samenwerking met het Zuid-Koreaanse LG Chem dat de lithium-ion cellen voor de Volt zal aanleveren. De complete batterijpakketten zullen dan in een Amerikaanse fabriek worden samengebouwd, waarschijnlijk vlakbij de Volt-fabriek. Dat is dus goed voor de Amerikaanse werkgelegenheid.
Wagoner onderstreepte dat GM met deze primeur zijn voorsprong op het gebied van de nieuwe technologie wil uitbreiden. Daarom zal er in het technische centrum in Warren ook een grote accuontwikkelings- en testafdeling worden geopend. Die zal op gelijke voet opereren met de researchafdelingen van andere, meer gangbare, aandrijftechnieken. GM verwacht dat de grote schaal van deze operatie nieuwe partijen op het gebied van elektrische aandrijfcomponenten naar de regio zal lokken.
Zie ook: GM wil met Volt naar Europa