Michelin en Bridgestone willen meer gebruik van ‘carbon black’

De bandenfabrikanten Michelin en Bridgestone willen het gebruik van teruggewonnen koolstof (recovered carbon black) in nieuwe banden opvoeren en daarmee meer gebruik maken van de milieuvoordelen van dit duurzamere materiaal.

Zembla duikt opnieuw in rubbergranulaat autobanden

De bedrijven nodigen andere partijen in de banden- en rubberindustrie uit mee te doen ‘op deze reis naar circulair materiaalgebruik’. Ze streven daarbij naar een coalitie van bandenfabrikanten, leveranciers van koolstofzwart, technologie startups en andere partners in de sector. Michelin en Bridgestone gaan hun plannen verder toelichten tijdens een Recovered Carbon Black conferentie die maandag in Amsterdam wordt gehouden, hebben ze nu al aangekondigd.

1 procent

Jaarlijks bereiken rond een miljard banden in de wereld het einde van hun werkzame leven. “Vandaag de dag wordt minder dan één procent van alle koolstofzwart-materiaal van afgedankte banden gebruikt in de productie van nieuwe banden doordat de leveringsketen voor het terugwonnen en hergebruiken ervan ingewikkeld is. Teruggewonnen koolstofzwart biedt de kans om de afhankelijkheid van petrochemicaliën in de bandenindustrie terug te dringen door een deel van het traditionele koolstofzwart te vervangen door een duurzaam en circulair alternatief zonder af te doen aan de prestaties,’’ leggen Michelin en Bridgestone uit in een gezamenlijke verklaring.

Lees ook:
Michelin ziet omzet in derde kwartaal met 21 procent dalen

Michelin en Bridgestone willen meer gebruik van ‘carbon black’ - Automobielmanagement.nl

Michelin en Bridgestone willen meer gebruik van ‘carbon black’

De bandenfabrikanten Michelin en Bridgestone willen het gebruik van teruggewonnen koolstof (recovered carbon black) in nieuwe banden opvoeren en daarmee meer gebruik maken van de milieuvoordelen van dit duurzamere materiaal.

Zembla duikt opnieuw in rubbergranulaat autobanden

De bedrijven nodigen andere partijen in de banden- en rubberindustrie uit mee te doen ‘op deze reis naar circulair materiaalgebruik’. Ze streven daarbij naar een coalitie van bandenfabrikanten, leveranciers van koolstofzwart, technologie startups en andere partners in de sector. Michelin en Bridgestone gaan hun plannen verder toelichten tijdens een Recovered Carbon Black conferentie die maandag in Amsterdam wordt gehouden, hebben ze nu al aangekondigd.

1 procent

Jaarlijks bereiken rond een miljard banden in de wereld het einde van hun werkzame leven. “Vandaag de dag wordt minder dan één procent van alle koolstofzwart-materiaal van afgedankte banden gebruikt in de productie van nieuwe banden doordat de leveringsketen voor het terugwonnen en hergebruiken ervan ingewikkeld is. Teruggewonnen koolstofzwart biedt de kans om de afhankelijkheid van petrochemicaliën in de bandenindustrie terug te dringen door een deel van het traditionele koolstofzwart te vervangen door een duurzaam en circulair alternatief zonder af te doen aan de prestaties,’’ leggen Michelin en Bridgestone uit in een gezamenlijke verklaring.

Lees ook:
Michelin ziet omzet in derde kwartaal met 21 procent dalen