Dat zegt voorzitter Ton Geenjaar van de dealervereniging. "Voor de dealers zat er door de particuliere importeur Greenib Car altijd een extra schijf tussen. Daardoor kunnen we net niet doen wat dealers die met fabrieksimporteurs werken wel kunnen. Die zitten iets ruimer in het budget voor sales."
Geenjaar, die ‘formeel niet op de hoogte was’ van de ontwikkeling,  is vanmorgen om 10.00 uur geïnformeerd. Een half uur later is er een persfilm vertoond voor alle dealers en is het personeel van Greenib Car geïnformeerd. "Wij zijn wel blij met de huidige ontwikkeling. We willen naar een hoger marktandeel en we denken dat dat kan in de nieuwe situatie." Samen met Greenib Car zijn de investeringen in het dealernetwerk ruim gedaan, het netwerk glimt en blinkt, aldus de voorzitter. "Alles is in orde, zowel op gebied van uitstraling en huisstijl als op het gebied van opleidingen en knowhow. Daarmee hebben we bij Hyundai een goed plaatje neergezet. Maar nu moeten we hogere aantallen gaan draaien met de juiste ondersteuning vanuit de fabriek. We moeten structureel hogere aantallen gaan doen om de zaak draaiende te kunnen houden. Met honderd auto’s per jaar kun je geen dealerbedrijf meer overeind houden."
De Hyundai-organisatie is de laatste tijd al behoorlijk gesaneerd, het aantal contractpartners is met een derde achteruit gegaan maar er zijn meer filialen. De overname heeft niets te maken met een niet goed functioneren van de dealers of van Greenib, aldus Geenjaar, het past gewoon in de strategie van Hyundai Motor. Nederland is het zesde land dat wordt overgenomen – België, Zwitserland en Oostenrijk zullen volgen. Met het opzeggen van het contract met Greenib Car zijn in feite ook de dealercontracten opgezegd. "Want wij hebben een overeenkomst met Greenib Car en die zit er straks niet meer tussen. Maar bij de brief erover komt ook een intentieverklaring. Opschonen van het dealernetwerk is niet aan de orde. Er is geen reden tot paniek. Wij juichen de ontwikkeling toe omdat er nu duidelijkheid is. Tot dusver hadden we nooit een duidelijk antwoord gekregen. En ik denk dat we nu met de goede ondersteuning inderdaad door kunnen naar een hoger marktaandeel."
De Hyundai-organisatie zal zeker niet in een gat vallen, bezweert Ton Geenjaar. "Nee, daar zijn duidelijke afspraken over. Er gaat geen gat vallen, dat gaat niet gebeuren. We gaan dit jaar hoger scoren onder meer door acties in verband met het WK Voetbal waarin het merk Hyundai zwaar investeert als sponsor. Al met al gaan dit jaar naar vijftienduizend auto’s. Dat is de target."

Hyundai verkocht in 2013 iets meer dan elfduizend auto’s, wat een enorme terugval was na de 21,5 duizend stuks van 2012.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding