“De visie van Stellantis is het bevorderen van een duurzaam distributiemodel. Dit door te vertrouwen op een concurrerend, efficiënt en geoptimaliseerd multi-branding distributienetwerk dat de Stellantis-merken lokaal vertegenwoordigt en de ontwikkeling van verkoop- en aftersalesactiviteiten garandeert, met een focus op klanttevredenheid op het hoogste niveau”, schrijft het bedrijf in een verklaring.

Multi-brand

Stellantis is al geruime tijd bezig met een sanering van het dealernet in Europa. Zelfs voor de fusie met Fiat Chrysler Automobiles bracht Groupe PSA in Frankrijk steeds meer merken samen in multi-brand vestigingen. Dat betrof met name ook Opel nadat dat in 2017 was overgenomen van General Motors. In Nederland zijn bij veel dealers van Stellantis-merken de afgelopen tijd ook andere merken uit de groep verschenen. Zo voert Opel-dealer Janssen Van Kouwen nu bijvoorbeeld ook Jeep en Alfa Romeo.

Discussie

Het autobedrijf gaat de komende tijd met dealerverenigingen graag de discussie aan over het toekomstige distributieplan en de strategie daarbij. Volgens het bedrijf ‘zullen de business partners kunnen profiteren van een breder pakket aan diensten en oplossingen. “Ze kunnen hun activiteiten parallel aan Stellantis verder uitbouwen. Het nieuwe netwerk is ook goed voor de klanten en uiteindelijk voor Stellantis zelf.’’

Lees ook:
Alfa Romeo moet uiterlijk in 2031 weer succesvol zijn