Vorig jaar was de gemiddelde nettowinst per dealervestiging over de eerste drie kwartalen exclusief de NOW-steun 0,00 procent en inclusief 0,46 procent. De totale omzet per dealerbedrijf steeg gemiddeld met bijna 17 procent tot ruim 9,5 miljoen euro en dat resultaat is voornamelijk gerealiseerd bij de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s. Ten opzichte van 2020 betrof de nieuwverkoop vooral meer hybride en elektrische auto’s en tegelijkertijd relatief minder auto’s in het compacte A-segment. Dat resulteerde tot en met het derde kwartaal van 2021 automatisch in een gemiddelde verkoopprijs die een kleine 20 procent hoger lag dan in dezelfde periode vorig jaar, tot bijna 26.500 euro exclusief btw en bpm. De gemiddelde verkoopprijs van occasions lag bijna 12,5 procent hoger en kwam uit op ruim 13.600 euro, terwijl de Bruto Gemiddelde Marge per Transactie (BMGT) mede als gevolg van de marktsituatie met leveringspoblemen 27,5 procent steeg tot bijna 3.000 euro. Het aantal voltijds-verkopers bleef stabiel op gemiddeld 3,6 per vestiging, tegen 3,7 een jaar eerder, terwijl het totale aantal FTE’s per dealerlocatie licht steeg van 15,4 naar 15,7.

Glijdende schaal

In de werkplaats steeg het aantal gefactureerde uren per monteur over de eerste drie kwartalen met bijna 3 procent tot 963 en de prognose voor het hele jaar 2021 bedraagt 1.204 tegen 1.172 een jaar eerder. In 2015 was dit overigens nog ruim 1.300 uur. De absorptieratio (oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten van het bedrijf dekt) steeg bijna 5 procentpunten tot 74,7 procent. Sinds 2015 schommelt de absorptieratio tussen de 70 en 80 procent, terwijl deze in 2010 nog meer dan 90 procent bedroeg. Het afdelingsresultaat van de werkplaats steeg in deze Branche Barometer weliswaar licht tot 23,4 procent, maar dit percentage bevindt zich sinds 2010 wel in een neerwaartse spiraal. Destijds was dat nog 34 procent en de glijdende schaal geldt tevens voor het nettoresultaat van het magazijn dat nu 20,7 procent bedraagt, maar in 2010 nog bijna 24 procent.

Lange termijn

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, toont zich ondanks de verbeterde resultaten toch bezorgd: “De cijfers van de verkoopafdeling in het derde kwartaal verhullen de structurele problemen die de langjarige ontwikkeling van de ratio’s laten zien. Door actuele marktomstandigheden hebben dealers gemiddeld duurdere auto’s met meer marge kunnen verkopen, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat dit ook voor de lange termijn geldt. We staan voor grote uitdagingen met het oog op de leveringsproblemen van onze fabrikanten en in de werkplaats daalt het resultaat jaar op jaar. Een totaal gemiddeld rendement van slechts 1 procent blijft natuurlijk zorgwekkend, hoewel veel dealers ook een fors hogere winst weten te realiseren. Het is van het grootste belang dat dealers in de aftersales hun productiviteit en efficiency goed op orde hebben en houden.”

Lees ook:
Gemiddeld dealerrendement naar 1,2 procent