De Tavascan wordt gebouwd op basis van het nieuwe MEB platform van moederbedrijf Volkswagen Groep. Tegelijk gaat Seat zelf een jaar later ook een elektrische kleine SUV bouwen. Hoewel oorspronkelijk het plan was om die ook onder het merk Cupra op de markt te brengen, heeft CEO Wayne Griffiths daar nu toch twijfels over: “We hebben nog niet beslist over de merknaam voor dat model.’’ Wat de prijs betreft, wordt in dit stadium gedacht aan een bedrag rond de 25.000 euro. Het elektrische stadsmodel moet in de woorden van de CEO ‘de belangrijkste aandrijver voor onze ondernemingsstrategie worden.’

Batterijfabriek

Seat heeft al eerder plannen onthuld om bij haar hoofdvestiging in Martorell bij Barcelona een batterijfabriek neer te zetten. Dat moet de productie van elektrische auto’s voor zowel Seat zelf als Cupra ondersteunen, aldus Griffiths. Spanje rekent daarbij wel op een flinke financiële bijdrage van de Europese Unie. “Onze ambitie is om meer dan 500.000 elektrische stadsauto’s per jaar in Spanje te bouwen maar dan hebben we wel een duidelijke toezegging van de EU nodig.’’

Centrale rol

Met al die plannen krijgt Seat een centrale rol bij de verdere ontwikkeling van elektrische modellen voor de Volkswagen Groep. Het technische centrum in Barcelona wordt daarvoor uitgebouwd tot toonaangevende R&D-instelling. “70 jaar lang heeft Seat Spanje mobiel gemaakt, nu gaan we Spanje elektrisch mobiel maken,’’ aldus Griffiths.

Lees ook:
Herschikking Volkswagen Groep, Cupra zelfstandig als winstpakker
Britse verkoopbaas Seat krijgt toppositie