Stellantis moet productie van bestelauto’s in Rusland stopzetten

Stellantis moet haar bestelwagenfabriek in het Russische Kaluga binnen afzienbare tijd stopzetten omdat er geen onderdelen meer worden aangeleverd. Stellantis bouwt daar kleinere bestelwagens voor Citroën, Opel, Peugeot en Fiat.

Bestelautoverkoop maakt surplace na drie kwartalen

De auto’s zijn grotendeels bestemd voor de Russische markt maar Stellantis wilde die voertuigen rond deze tijd juist ook gaan exporteren naar Europese landen.

Nijpend

De fabriek in Kaluga op zo’n 150 kilometer van Moskou haalde vorig jaar een productie van 11.000 voertuigen. Een week geleden stelde Stellantis nog dat de fabriek door kon draaien maar op een lager tempo. Wel werd de export van auto’s gestaakt. Nu is het tekort aan onderdelen echter te nijpend geworden om de productie op gang te houden, heeft topman Carlos Tavares meegedeeld tijdens een presentatie bij Fiat in Turijn.

Overhevelen

Het plan is nu om een deel van de productie uit Rusland over te hevelen naar andere fabrieken zoals in Hordain in Frankrijk of in Luton in Engeland. Tavares voegde daar aan toe dat Rusland slechts een minimale bijdrage levert aan de omzet en winst van Stellantis.

Lees ook:
Stellantis haalt in Rusland geproduceerde bestelauto’s naar Europa

Stellantis moet productie van bestelauto’s in Rusland stopzetten - Automobielmanagement.nl

Stellantis moet productie van bestelauto’s in Rusland stopzetten

Stellantis moet haar bestelwagenfabriek in het Russische Kaluga binnen afzienbare tijd stopzetten omdat er geen onderdelen meer worden aangeleverd. Stellantis bouwt daar kleinere bestelwagens voor Citroën, Opel, Peugeot en Fiat.

Bestelautoverkoop maakt surplace na drie kwartalen

De auto’s zijn grotendeels bestemd voor de Russische markt maar Stellantis wilde die voertuigen rond deze tijd juist ook gaan exporteren naar Europese landen.

Nijpend

De fabriek in Kaluga op zo’n 150 kilometer van Moskou haalde vorig jaar een productie van 11.000 voertuigen. Een week geleden stelde Stellantis nog dat de fabriek door kon draaien maar op een lager tempo. Wel werd de export van auto’s gestaakt. Nu is het tekort aan onderdelen echter te nijpend geworden om de productie op gang te houden, heeft topman Carlos Tavares meegedeeld tijdens een presentatie bij Fiat in Turijn.

Overhevelen

Het plan is nu om een deel van de productie uit Rusland over te hevelen naar andere fabrieken zoals in Hordain in Frankrijk of in Luton in Engeland. Tavares voegde daar aan toe dat Rusland slechts een minimale bijdrage levert aan de omzet en winst van Stellantis.

Lees ook:
Stellantis haalt in Rusland geproduceerde bestelauto’s naar Europa