Het kabinet verwacht met de maatregel tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro op te halen en de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen. De organisaties zien in de plannen echter niet alleen een onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve effecten op de verduurzaming van het bestelwagenpark, laat de BOVAG weten.

38 procent stijging

BOVAG berekent dat het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38 procent stijgt, wat neerkomt op een gemiddeld ruim 11.000 euro hogere aanschafprijs. “De aanschaf van een elektrische bus wordt met deze maatregel echter niet goedkoper,” stelt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland.” Hij voegt daaraan toe dat een elektrische bestelwagen in het dagelijkse gebruik voor grote groepen ondernemers ook nog geen volwaardig alternatief is.

Import

De voorzitter van MKB-Nederland waarschuwt verder dat in plaats van overstappen op elektrisch, ondernemers met het vervallen van de bpm-vrijstelling eerder geneigd zullen zijn oude(re) dieselbestelwagen (uit het buitenland) te kopen, omdat de bpm voor deze voertuigen veel lager ligt. Ook zal een deel langer blijven doorrijden in hun huidige diesel bestelwagen, waarschuwt Vonhof.

Onzeker

Dat komt de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies zeker niet ten goede en maakt de klimaatwinst erg onzeker. “Bovendien zijn ook de beoogde opbrengsten veel te optimistisch ingeschat. Door de maatregel zullen immers minder nieuwe dieselbestelwagens worden verkocht, waardoor de totale bpm-opbrengsten lager uitvallen”, zegt Vonhof.

Lees ook:
Bijna kwart minder bestelauto’s verkocht