Lohscheller heeft de afgelopen jaren Opel na de overname door PSA Groupe – nu Stellantis – gereorganiseerd en deels weer op poten gezet. Nadat de verkopen geruime tijd een forse duikeling vertoonden, lijkt de laatste maanden weer sprake van enig herstel. De CEO zag zijn positie echter steeds verder ondermijnd door het centrale gezag van Stellantis.

Opel is binnen dat concern nog maar één van de veertien merken en krijg daardoor niet altijd meer de aandacht die het denkt te verdienen. Ook is het grote ontwikkelingscentrum in Rűsselsheim verkocht aan een derde partij waardoor de CEO daar niets meer over heeft te vertellen.

Kansen voor Vinfast

Lohscheller ziet nu een nieuwe kans bij Vinfast. Dat behoort tot het grootste conglomeraat in Vietnam Vingroup, dat ook scholen, woningen en ziekenhuizen omvat, en is in het thuisland inmiddels het op vier na grootste automerk. De autotak is in 2017 opgezet met steun van enkele vroegere managers van General Motors.

Voor de internationale expansie denkt VinFast met name aan elektrische SUV’s. Die worden dan geleverd in combinatie met een leasesysteem voor de batterijen waardoor die niet in de verkoopprijs van de auto zelf opgenomen hoeven te worden. Bij de plannen en verdere ontwikkeling werkt Vinfast samen met gerenommeerde partijen als BMW, Pininfarina en de Oostenrijkse autofabrikant Magna.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding